Monday, August 08, 2016

Mikä on nomadi?

Tämä jäi pyörimään mieleen niin paljon, että kirjoitin asiasta heti perään!

Tuota otsikon kysymystä olen pohtinut viime aikoina päässäni paljonkin. En ole mitään muiden määritelmiä nomadiudesta etsinyt, vaan tämä on täysin mun omaa mietiskelyä. Perinteisestihän nomadi on paimentolainen joka vaeltaa sopivien olosuhteiden perässä. Perinteisiä nomadeja ei ihan hirveästi taida olla… tilalle ovat tulleet uudet nomadit. Erityisesti digitaalisia nomadeja on paljon, he työskentelevät netissä eivätkä siksi ole sidottuja mihinkään paikkaan, nettiyhteys riittää. Usein he ovat paikallaan kuukausia tai vaikka parisen vuotta ja sitten jatkavat seuraavaan paikkaan. Sitten on nomadeja joilla on koko ajan pysyvä koti mutta tekevät pitkiä reissuja, esim. Kyllikki Villa jonka kirjoituksiin olen aikaisemmin peilannut omia ajatuksiani. Sitten on nomadeja jotka ovat lähes koko ajan on the road, ehkä joskus jonkun kuukauden paikallaan joko töitä tai vapaaehtoistöitä tehden. Vapaaehtoistyöpaikan etsintään on tehty useita nettisivuja kuten Helpx. Uudet nomadit ovat varmaan 90% länsimaalaisia, ellei enemmänkin. Tuo on ihan mutua, päättelin sen Facebookin nomadiryhmien jäsenistä näin äkkiseltään. Facebookissa on useita ryhmiä, isoimmassa on kymmeniä tuhansia jäseniä mutta nomadina heistä ei elä kuin pieni osa. Muutamien nomadiryhmien lisäksi kuulun myös pariin liftareiden ryhmään vaikken olekaan pariin vuoteen liftannut. Se mantereen halki liftaaminen kyllä kutkuttaa edelleenkin…

Ja sitten olen minä. Mulla ei ole kotia eikä omaisuutta. Olen tammikuusta lähtien ollut samassa talossa, Espanjan aurinkorannikolla suomalaisomisteisessa talossa, jossa vielä talvella suurin osa asukkaista oli suomalaisia. Nyt kesällä siinä ei juuri suomalaisia asu. Teen töitä suomeksi ja hakemani työpaikat ovat myös pääosin suomeksi tehtävää työtä. Tarkoituksena tehdä töitä sen aikaa että on taas matkakassaa  riittävästi. Olen viime aikoina saanut melkoista tylytystä siitä että en ole nomadi näiden asioiden vuoksi. En ole kysynyt mikä näiden muutaman ihmisen mielestä sitten on nomadi. Kyseinen asia esitettiin vielä mielestäni täysin epäasiallisesti, enkä sen kaltaisia ihmisiä kaipaa elämääni etenkään tällä hetkellä. Olen ennenkin ollut ilman omaa kotia joitakin kuukausia, pisimmillään tavarat olivat varastossa reilun vuoden. Tätä ennen pisin reissuni on ollut kaksi kuukautta.

Suomeen en ole suunnitellut palaavani. En kyllä suunnittele mitään muutakaan! Paitsi että jotenkuten mielekäs työ josta saan riittävästi säästöön, jotta viimeistään huhtikuussa heitän taas rinkan selkään ja vaihdan maisemaa. Tuokin suunnitelma voi muuttua vielä moneen kertaan ja itseni tuntien niin se tuleekin muuttumaan. Mulle nomadi on henkilö joka ei sitoudu yhteen paikkaan ja/tai jonka on pakko päästä kulkemaan pitkiä aikoja. Nomadi ei ole se eläkeläinen joka muuttaa aurinkorannikolle (myös tähän eräs henkilö mua vertasi 😂). Jokainen tietysti määrittelee nomadiuden omalla tavallaan, ei siihen mitään eksaktia määritelmää ole missään, ainakaan mun tietääkseni. Olisi kiva lukea joitakin kommentteja mitä ajattelette kuka on nomadi? En ole hirveästi kommentteja postauksiini saanut mutten ole niitä kyllä pyytänytkään! Nyt olisi kiva käydä vähän vuoropuhelua aiheesta joten ottakaahan kantaa... Onko nomadi vain se joka kiertää koko ajan? Miten kauan voi olla paikoillaan että on vielä nomadi? Miten pitkiä reissuja pitää tehdä ja kuinka usein että on vielä nomadi? Onko maantieteellä merkitystä? Siis sillä tavalla että missä reissaa tai missä asuu välillä? Mitä muita määreitä on nomadille eli miten sinä mittaat nomadiutta? Veikkaan että teistä moni ei ole koskaan asiaa edes ajatellut, mutta nyt pyydän ajattelemaan!

Ja muuten mun yhtä postaustani on lukenut yli 50 ihmistä! Käsittämätöntä kun ei mulla ole Facebook-kavereitakaan kuin jotain 120… sen lisäksi olen kertonut tästä blogista vain yhdellä keskustelupalstalla ja sieltäkin mulla on kymmeniä Facebook-kavereita. Sen lisäksi tiedän kahden kaverin, jotka eivät ole Facebookissa, lukeneen tätä. Luetuin postaus on muuten “Hurraa Handelsbanken!” 😀. Onhan se kivaa että niin montaa kaveria kiinnostaa lukea mun ajatuksiani kaikenlaisista sekalaisista asioista, välillä on matkakertomusta ja kuvia ja välillä sisäistä pohdintaa. Lähinnä tämä on tajunnanvirtaa, kirjoitan ja julkaisen, en siis viilaile näitä montaa päivää. Tiedetään, sen kyllä huomaa 😁. Ensimmäistä kertaa julkaisen kaksi postausta samana päivänä!

Edellisen postauksen kommenttiin jo kirjoitin tästä, mutta oli outo tunne palata tänne! Toisaalta oli siis ihanaa olen täällä taas muttei se tunne kauaa kestänyt. Sitten oli vain ai jaa, ihan sama. Ei tämä kämppä tunnu yhtään omalta kun täällä on toisen ihmisen tavarat ja tämä on hänen kotinsa. Se vaikuttaa paljon mun irrallisuuteen tunteeseen kun ei kämppä ole lainkaan oman näköinen. Toivon saavani pian oman kämpän jonne hetkeksi teen pakopaikkani maailmaa vastaan. Tästä kämpästä mä haluan vain paeta! Huomisaamuna pakenen taas töihin 😑.

6 comments:

  1. Mulle nomadi on maailmankansalainen, ihminen joka ei halua asua yhdessä paikassa/maassa kuin sen mitä tarttee, oli se tarve sitten mikä vaan, jolla on halu tutustua erilaisiin kulttuureihin ja joka ei vierasta uusia asioita. Mietin mikä ero tuolla on reppureissaajaan ja se on, että reppureissaajan tavoite (minun mielestä) on nähdä mahdollisimman monta maata tai lööbata auringossa mahdollisimman halvalla ja pitkään, nomadilla painaa vaakakupissa taas se, että siellä minne menee, voi myös elää, että sinne voisi pystyttää kodin. Jos haluaisi. Mutta ei halua.

    ReplyDelete
  2. Reppureissaaja on myös määrittelemätön, yksi tuttu sanoi kerran lähtevänsä reppureissuun vaikka oli kentälle tilattu kuljettaja! Hänen mielestään se tarkoitti sitä että oli rinkka ja majoitus varattu muutamaksi yöksi eikä koko reissuksi. Mulle reppureissaaja tekee sen reissun ja palaa kotiin. Kun pari vuotta sitten kuukauden kiersin Eurooppaa, olin reppureissulla. Toki sekin raja että milloin on reppureissaaja ja milloin nomadi, on häilyvä. Itse en ainakaan pysty sanomaan että tuossa on raja. Nomadius on kuitenkin elämäntapa, reissaaminen vain se yksi matka ennen seuraavaa. Nomadille on vain matka, se itsessään on päämäärä.

    ReplyDelete
  3. Alun perin nomadit oli kai niitä paimentolaisia. Eiköhän hekin olleet välillä pidemmän aikaa paikoillaan, kunnes taas lähtivät liikkeelle etsimään parempia laidunmaita. En ole koskaan sen tarkemmin ajatellut asiaa, mutta nyt jostain syystä sitä pohdin ;) Vai onko se sitten "puolinomadi" kun on pidemmän aikaa joku kiintopiste? Kunnes taas lähtee vaeltamaan, asettuakseen jonkin ajan ja matkan jälkeen seuraavaan paikkaan.
    Siitä olen täysin varma että sun suunnitelmat muuttuvat sataan kertaan ennen kevättä. Ja myös siitä olen varma että sut saattaa löytää sen jälkeen mistä maailman kolkasta tahansa.
    Piti ihan googlettaa mitä nomadista löytyy. Itselleni nomadi on henkilö jolla ei ole ns. pysyvää kotia jossain, henkilö joka vaeltaa eteenpäin pysähdellen välillä tarpeen mukaan. Noin kuvaannollisesti sanoen. Todennäköisesti tiedätte mitä tarkoitan. Ainakin Riitta :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Osasit kuvata mun ajatukseni paljon selkeämmin, juuri noinkin itse ajattelen! Ja ehkä sä tunnet mut paremmin kuin kukaan muu joten ne suunnitelmat tosiaan saattaa tässä kuukausien aikana hieman elää... :D

      Valitettavasti monissa nomadeissa olen havainnut myös ylimielisyyttä, aivan kuin olisi jotain väärää tehdä pakettimatkoja ja nomadi olisi jotenkin parempi ihminen. Tai ettei nomadi olisi turisti. Ja reppureissaajakaan ei ole turisti. Turistia pidetään kirosanana. Itselleni turisti on se joka ei siinä paikassa asu! Kumpi hyödyttää paikallisia enemmän; se paikallisten apuun luottava länsimaalainen joka on itseään etsimässä eikä halua kuluttaa rahaa, vai se joka tulee sinne kahden viikon pakettimatkalle ja kuluttaa 1000 euroa?

      Delete
  4. Niin, eiköhän tosiaan turisti ole jokainen joka on poissa kotoaan. Vaikka reissaan kotimaassa niin olen vieraalla paikkakunnalla turisti. Yhtälailla ihmettelen ja katselen nähtävyyksiä ja paikkoja kuin joku ulkomaalainenkin.
    En yleensäkään ymmärrä miten joku voi kuvitella olevansa parempi kuin joku toinen, joten en ymmärrä sitä tässäkään kohtaa. Itse olen niin kaukana nomadista kuin olla voi - ehkä siksi en sitä sitten ymmärrä ;) Mutta vakavasti puhuen, miksi joku nomadiksi itseään kutsuva olisi parempi ihminen kuin esim. minä? Sillä perusteella ei, muuten se juuri ja juuri saattaa olla mahdollista ;)
    Turismin kautta hyvin moni tällä maapallolla kuitenkin saa elantonsa, joten eiköhän se ole ihan tärkeä asia että meitä turisteja on.

    ReplyDelete
  5. Juurikin näin... Joillain ihmisillä on vain tarvetta korottaa itseään haukkumalla muita. Tai että omat valinnat ovat kaikille ainoita oikeita ja muut ovat vääriä valintoja.

    ReplyDelete