Saturday, October 01, 2016

Suuntana Brasov

Johan on taas aikaa kulunut edellisestä kirjoituksestani, melkein kaksi kuukautta. Sitä on muuten luettu 80 kertaa!! Ei ole tullut kirjoitettua kun ei ole oikein ollut mitään erityistä kerrottavaa. Mutta nyt on!

Työpaikkani Fuengirolassa osoittautui täysin perseestä olevaksi, joten parin viikon jälkeen otin sieltä fudut. Eteen tuli uuden työpaikan etsintä ja ekana vaihtoehtona oli tämä seutu, tai ehkä Portugali. Sitten haku laajeni Maltalle ja Kreikkaan. Useita haastatteluja tein mutta ei vain tärpännyt. Sitten mulle ehdotettiin yhdestä rekrytointifirmasta, että heillä olisi suomenkielinen asiakaspalvelun paikka Bukarestissa. Ensimmäinen ajatus oli, että no ei helvetti, siellähän on talvi ja mä haluan pysyä Välimeren ilmastossa. Mutta mitä enemmän asiaa selvittelin niin sitä enemmän se alkoikin kiinnostaa. Välissä tarjottiin työtä Thaimaassakin mutta siihen tuli liian monta mutkaa jotta se paikka olisi kannattanut ottaa vastaan. En päässyt sinne Bukarestiin, mutta rekryfirmasta sanottiin heti, että heillä olisi yksi toinen paikka Romaniassa, Brasovissa. En ollut koskaan kuullutkaan kyseisen paikan nimeä, joten Google avuksi. Paikka alkoi kiinnostaa ja alkutiedotkin oli lupaavia. Ensin firman HR haastatteli mua, sitten toinen haastattelu jossa tsekattiin mun englannin taitoni, sitten testi kuullun ja luetun ymmärtämisestä englanniksi, sitten haastattelu suomeksi (kielitaidon tarkistus), sitten kirjallinen testi suomeksi, sitten skype-haastattelu firmaan ja vielä persoonallisuustesti. Ja eilen sitten sain työtarjouksen ja olen päättänyt ottaa sen vastaan. Firma on Arvato, tekevät mm. Microsoftille asiakaspalveluhommia. Otan tilauksia vastaan ja toimin tukena. Työt alkavat 17.10. ensin neljän viikon koulutuksella. Sopimus on aluksi kuusi kuukautta ja sitten katsotaan jäänkö sinne. Toisin sanoen paljonko mulla on rahaa sukanvarressa siinä vaiheessa! Toisaalta voisi olla kiva olla kesäkin siellä, eli vuosi töissä ja sitten taas rinkka selkään ja menoksi.

Lento on Bukarestiin koska Brasovissa ei ole lentokenttää, firma hoitaa kuljetuksen kentältä Brasoviin hotelliin ja heti alkaa kämpän etsintä. Ja pankkitili pitää avata ja paikallinen sim-kortti ja nettiyhteys ja sähkösopimus ja ja ja… onneksi he ovat tottuneita prosessiin ja apua sieltä löytyy! Googlettakaapa Brasov, se sijaitsee vuoristoseudulla ja lähellä on laskettelukeskuksia. Laskettelijat, tervetuloa käymään talvella… hintataso ihan toista kuin Lapissa, Alpeista nyt puhumattakaan. Branin linnakin löytyy läheltä, jos Dracula kiinnostaa ☺. Ei, mun luokse ei edelleenkään tulla jos on syönyt valkosipulia joten keksikää muut keinot vampyyrien karkotukseen. Tosin Vlad tiettävästi ei koskaan edes asunut tuossa linnassa, mutta kirjailija käytti sitä linnaa esikuvana kuitenkin.

Vaikka mulla on edelleen haussa pari paikkaa täältäkin, en jää odottamaan niistä vastausta vaan ilmoitan etten ole enää käytettävissä. Jo ennen paikan varmistumista mulla oli sellainen olo että tämä on jo nähty. Joo joo, täällä on kiva ilmasto ja ennen kaikkea meri, mutta muuten en löydä itselleni täältä sisältöä tai mielekkyyttä. Mulla ei ole enää syytä jäädä tänne eikä tämä ole mun koti, ainoastaan paikka missä majailen. Vielä parin viikon aikana aion käydä Gibraltarilla ja Marokossa, nyt kun ei enää ole päivisin liian kuumakaan!

Taas siis lähdetään uuteen. En tiedä mitä se tuo tullessaan mutta ainahan sieltä pois pääsee. Tällä hetkellä pyörii päässä miljoona käytännön asiaa, mutta ehkä ne siitä selkiytyvät kun pääsen asettumaan… päivitän sitten lähempänä lähtöä miten on asiat hoidossa ja mitkä ovat tuntemukseni sillä hetkellä. Nyt on toisaalta innostunut mutta toisaalta haikea olo, kun oli mulla täällä mukavaakin, etenkin kevät oli yksi parhaista jaksoista elämässäni ikinä! Kukaan kaveri ei vajaan yhdeksän kuukauden aikana ehtinyt tänne (hävetkää) mutta toivottavasti joku kävisi Brasovissa! 

2 comments:

  1. Googlasin minäkin paikkakunnan ja kuvien perusteella vaikuttaa hyvältä. Jäänpä odottelemaan kuulumisia 😊

    ReplyDelete
  2. Eiköhän kuulumisia tule kunhan olen paikan päällä! Lyhyet Facebookissa ja pidemmät jutut sitten täällä :)

    ReplyDelete